Σαν ένα μεσαιωνικό φρούριο που βρίσκεται εκεί από αρχαιότατους χρόνους η Μονή Σταυρονικήτα υψώνεται σ’ ένα βράχο 50 μ. πάνω από τις ανατολικές ακτές του Άθω. Αν κοιτάξει κανείς νότια, θα διακρίνει, πέρα από την αφιλόξενη θάλασσα, τη Μονή Ιβήρων, τον πύργο της Μονής Φιλόθεου και στο βάθος τις κορυφογραμμές του Άθω. Η Μονή είναι κτισμένη στον παραλιακό δρόμο και απέχει μιας ώρας δρόμο από τη Μονή Ιβήρων και τη Μονή Παντοκράτορος. Σχετικά με την ίδρυση της και την ονομασία της υπάρχουν πολλοί και διάφοροι θρύλοι, οι οποίοι όμως δεν έχουν ιστορικά αποδειχθεί. Ένας από αυτούς συνδέει το όνομα της Μονής με τους κτήτορες της Σταύρο και Νικήτα, ένας άλλος με τον αξιωματικό του αυτοκράτορα Ιωάννη Τσιμισκή Νικηφόρο Σταυρονικήτα, ο οποίος αργότερα έγινε ηγούμενος της Μονής. Υπάρχουν όμως και οι εκδοχές σύμφωνα με τις οποίες η Μονή ήταν αρχικά ένα Κελί με το ίδιο όνομα ή ακόμη ότι το όνομα προήλθε από κάποιον πατρίκιο ονομαζόμενο Νικήτα που εμφανίζεται ως κτήτορας της Μονής. Οι μοναχοί όμως τείνουν να υποστηρίζουν την πρώτη εκδοχή, η οποία αποδίδει το όνομα στους δύο κτήτορες. Ένα έγγραφο του Πρώτου Νικηφόρου το 1012, επιβεβαιώνει τη ύπαρξη του Κελιού το 10ο αιώνα. Ένα άλλο έγγραφο του 1153 αναφέρει το Κελί Σταυρονικήτα. Είναι πολύ πιθανό ότι η νέα Μονή βρισκόταν σ’ αυτό το σημείο το 1533 και άνηκε στη Μονή Φιλόθεου έγινε λεία πειρατικών επιθέσεων και λεηλασιών από τους σταυροφόρους που επέστρεφαν από τους Άγιους Τόπους. Μετά τις επιδρομές των Καταλανών μάλλον έπαψε να υπάρχει ως Μονή και επανήλθε στο καθεστώς ενός απλού Κελιού, καθώς ήταν αδύνατο να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις μιας Μονής. Το Κελί αρχικά ανήκε στην Κουτλουμουσίου και αργότερα στη Φιλόθεου, από την οποία ο Γρηγόριος Γηρομεριάτης, που έγινε ο πρώτος ηγούμενος της Μονής, αγόρασε τα κτίρια και τα κτήματα του Κελιού δίνοντας συνολικά τέσσερις χιλιάδες άσπρα (ασημένια νομίσματα). Ο ηγούμενος αυτός, μια συγκινητική προσωπικότητα πρώτα οχύρωσε τη Μονή με τείχη και άρχισε να κτίζει. Το έργο συνεχίστηκε και ολοκληρώθηκε από το πατριάρχη Ιερεμία Α’ (1520-1545), που είχε κάτω από την δική του προστασία, ο οποίος δώρισε σοβαρά ποσά για την επέκταση της. Οι μοναχοί τον τιμούν σήμερα, μαζί με Γρηγόριο, ως δεύτερο κτήτορα της Μονής.
Το 1607 η Μονή κάηκε για πρώτη φορά και ανοικοδομήθηκε σχεδόν από τα θεμέλια. Το Καθολικό κτίστηκε το 1527 και το εσωτερικό του ιστορήθηκε το 1546 από το φημισμένο ζωγράφο της Κρητικής Σχολής Θεοφάνη, με αγιογραφίες που θεωρούνται από τις πιο θαυμαστές του Αγίου Όρους. Χάρη σε γενναιόδωρη προσφορά του βοεβόδα της Βλαχίας Κατα-κουζηνού, κτίστηκε την ίδια περίοδο το μεγάλο υδραγωγείο που διευκόλυνε την παροχή νερού” στη Μονή. Εκτός από τα σκληρά πλήγματα που δέχτηκε η Μονή από τις μεγάλες πυρκαγιές του 1817, 1864 και 1879, τα πολιτικά γεγονότα που συνέβαιναν στο εξωτερικό ανάγκασαν τη μοναστική κοινότητα, δυο φορές σε τέσσερα χρόνια, να ομολογήσει αδυναμία πληρωμής των οικονομικών της υποχρεώσεων. Για να επισκευασθούν οι ζημιές από τις πυρκαγιές, η Μονή αναγκάστηκε να καταφύγει σε δανεισμό τεράστιων χρηματικών ποσών. Δυστυχώς, με την ίδρυση του Ρουμανικού κράτους εκείνο το καιρό, όλα τα κτήματα κοντά στο Βουκουρέστι που είχαν δωριθεί στη Μονή από το δούκα Αλέξανδρο Γκίκα (1727-1740), κατασχέθηκαν και έτσι η Μονή στερήθηκε όλες τις οικονομικές της πηγές. Γι’ αυτούς τους λόγους η Σταυρονικήτα πέρασε στη δικαιοδοσία της διοίκησης του Αγίου Όρους. Τρία χρόνια αργότερα, για μια ακόμη φορά βρέθηκε στο χείλος χρεοκοπίας. Η Ιερή Κοινότητα τότε επέβαλε ως επίτροπο τον ικανότατο αρχιμανδρίτη Θεόφιλο της Βατοπαιδίου, ο οποίος μέσα σε δέκα χρόνια, κατόρθωσε να εξυγιάνει οικονομικά τη Μονή και να εγγυηθεί την ανεξαρτησία της στο μέλλον.
Οι πλουσιοπάροχες χρηματοδοτήσεις των τσάρων της Ρωσίας στα πρώτα χρόνια του 20ου αιώνα πρόσφεραν αξιόλογη υποστήριξη και ελπίδα στη Μονή Σταυρονικήτα. Ρώσοι μοναχοί εγκαταστάθηκαν στα κελιά της Μονής και η προσφορά τους στην αναγέννηση της μοναστικού βίου ήταν ουσιαστική. Όμως με τις πολιτικές ανακατατάξεις μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο αυτές οι επαφές τερματίστηκαν εντελώς. Στα επόμενα χρόνια, η οικονομική παρακμή της Μονής επιδεινώθηκε από το γεγονός ότι η εισροή νέων μοναχών είχε σταματήσει. Η κατάσταση, στη δεκαετία του 1960 ήταν δραματική, καθώς απέμεναν μόνο έντεκα υπερήλικες μοναχοί. Σαν από θαύμα, ακριβώς εκείνη την εποχή, πολλοί νέοι και γεμάτοι ζήλο μοναχοί άρχισαν να έρχονται στη Σταυρονικήτα και το 1968, η ανανεωμένη και ενδυναμωμένη μοναστική κοινότητα αποφάσισε να επανέλθει στους αυστηρούς κοινοβιακούς κανόνες. Τα θεμέλια είχαν μπει για μια γενική ανακαίνιση της Μονής, με αποτέλεσμα σήμερα η Σταυρονικήτα να είναι μια από τις καλύτερα οργανωμένες Μονές στο Όρος Άθως. Πάνω απ’ ένα παράθυρο στο Καθολικό, μια επιγραφή δίνει τις εξής πληροφορίες: χτίστηκε το 1456 με χρήματα που δώρισε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Ιερεμίας, αγιογράφησε ο ζωγράφος Θεοφάνης ο Κρης και ο βοηθός του Συμεών, με τη βοήθεια και υποστήριξη του επισκόπου της Ιερισσού και Άθω, του αγαπημένου του Μακαρίου, καθώς επίσης του δίκαιου μοναχού της Μονής Γρηγορίου, στις 3 Ιουλίου.
Το μικρό Καθολικό έχει στριμωχτεί στον ιδιαίτερα στενό χώρο της αυλής, αλλά παρ’ όλα αυτά είναι από τα ωραιότερα της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας. Η στενότητα χώρου οδήγησε αναγκαστικά στο κτίσιμο οικοδομήματος τα σχέδια του οποίου διαφέρουν από τους παραδοσιακούς κανόνες των Καθολικών του Αγίου Όρους. Μετά από πολύ προσεκτική συντήρηση που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα, οι τοιχογραφίες του Καθολικού βρίσκονται σε άριστη κατάσταση. Ο δημιουργός τους, Θεοφάνης, ζωγράφισε επίσης τις εικόνες του τέμπλου, μαζί με το γιο του Συμεών. Στις τοιχογραφίες αναπαριστάται το γνωστό Δωδεκάορτον, ο κύκλος των δώδεκα σημαντικότερων εορτών της Ορθοδοξίας. Το σπουδαιότερο έργο τέχνης στο ναό είναι η ψηφιδωτή εικόνα του Αγίου Νικολάου του 14ου αιώνα για την οποία λέγεται ότι ήταν στο βυθό της θάλασσας για 500 χρόνια. Μια μέρα, μερικοί ψαράδες την ανέσυραν και την πρόσφεραν στους μονάχους. Όμως σε μια σχισμή στο μέτωπο του Αγίου είχε εγκατασταθεί ένα στρείδι που θεωρήθηκε σημάδι των θαυματουργών δυνάμεων της εικόνας και ονομάστηκε Άγιος Νικόλαος ο Στρειδάς. Το στρείδι διατηρείται ως ιερό κειμήλιο. Η μεγάλη εικόνα της Δεήσεως στον εσωνάρθηκα παρουσιάζει μια παρέκκλιση από την παραδοσιακή εικονογραφία, γιατί στα αριστερά του Ιησού δεν βρίσκεται η Θεοτόκος, αλλά ο Άγιος Νικόλαος σε στάση προσευχής. Ο αγιογράφος μάλλον ήθελε να υπογραμμίσει μ’ αυτό τον τρόπο, το γεγονός ότι ο ναός είναι αφιερωμένος στον Άγιο Νικόλαο. Η εικόνα, είναι του 16ου αιώνα, και πιθανά ζωγραφίστηκε ειδικά για το Καθολικό, το οποίο ολοκληρώθηκε το 1546.
Στην Τράπεζα βρίσκονται πολλές σημαντικές τοιχογραφίες που επίσης αποδίδονται στην Κρητική Σχολή. Στους προηγούμενους αιώνες η βιβλιοθήκη με τους θησαυρούς της καταστράφηκε από πυρκαγιές. Όμως 170 χειρόγραφα, ανάμεσα τους 58 περγαμηνές, διατηρήθηκαν. Η πιο πολύτιμη χειρόγραφη περγαμηνή είναι το Ευαγγελιστάριον αρ. 46. Αυτό το πλούσια εικονογραφημένο έργο, διαστάσεων 28×22 εκατ., περιέχει στις 298 σελίδες του μικρογραφίες των τεσσάρων Ευαγγελιστών και υπέροχες διακοσμήσεις.
Στο σκευοφυλάκιο βρίσκονται ιερά λείψανα, πολύτιμα λειτουργικά σκεύη και άμφια, η χρυσοκέντητη εικόνα του Αγίου Νικολάου, και αρκετές φορητές εικόνες, η σπουδαιότερη των οποίων είναι η ψηφιδωτή του Αγίου Νικολάου που περιγράφτηκε πιο πάνω.
Από τα έξι παρεκκλήσια της Μονής, τέσσερα είναι στην εσωτερική αυλή, μέσα στα τείχη. Τα τέσσερα Κελιά της Μονής βρίσκονται στις Καρυές και οι 44 Καλύβες στην περιοχή της Καψάλας, στο νότιο μέρος του Όρους Άθω. Η Μονή Σταυρονικήτα είναι αφιερωμένη στον Άγιο Νικόλαο που τιμάται στις 6 Δεκεμβρίου.